Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start ArsForum 4/2018 Okręg Poznański

Okręg Poznański

Email Drukuj PDF

OJCOWIZNA zeNONY cyplik-olejniczak

Figura ojca jest ważnym elementem polskiej kultury. Z jakiegoś względu drugoplanowym. Ojciec to na ogół przedwcześnie zmarły żołnierz, Polak, patriota. Po jego śmierci pozostają bolesne rocznice i kilka fotografii.

kordegarda folder 001

 

           Na wystawie „Ojcowizna” właśnie postać ojca, jego życie i śmierć stanowią centralny punkt odniesienia zgromadzonych prac zeNONY cyplik-olejniczak. Pokazane prace były tworzone przez wiele lat - pierwsze powstały jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, ostatnie zostały przygotowane na tę wystawę. „Ojcowizna” jest rodzajem lamentacji, rozciągniętej w czasie, po utracie ojca, który pozostawił pustkę. Jest również refleksją nad  konsekwencją jego wyborów i decyzji, śladem ojcowskiej miłości, wpływem na kształtowanie się wrażliwości dziecka. Podobnie jak w innych pracach artystki, punktem wyjścia są pamiątki związane z rodziną, stanowiące swoiste pomosty pomiędzy żywymi a tymi co odeszli. Górujący nad innymi portret ojca, ostrzelany seriami z paintballa, zeNONA cyplik–olejniczak zatytułowała „Gra w kulki - Ojciec” (200x300cm, druk UV, 2017 r). Pokazuje zmitologizowaną postać ojca-ułana na koniu. Młodzieńca pełnego dumy i wigoru, którego akt ostrzelania prawie nie dotyka. Kolory farby choć nadają pracy nieomal wesoły charakter, tworzą napięcie z agresywnym gestem oddania strzałów. „Grę w kulki” można odczytać jako pełną ironii zabawę z pamięcią i mitem. Pozorna wesołość „Gry” kontrastuje silnie ze zdjęciami artystycznie przetworzonego numeru obozowego ojca artystki z Auschwitz („Biografia - Ojciec”, 116x210cm, ink print, 2000 r.). Ten numer i stające za nim męczeństwo naznaczyło życia młodego Zenona Cyplika. Tworząc tę grafikę - córka, nosząca to samo imię i nazwisko, wytatuowała sobie na przedramieniu numer obozowy Ojca, który sfotografowała, aby potem na etapie graficznego opracowywania wmontować w każde wkłucie twarz-zdjęcie ojca, od najwcześniejszego do ostatniego. W innej, pięcioelementowej pracy („Krzyż”, 160x160cm, yet print, 2018 r.) użyła również tego numeru i napisu „tato” pisząc je na piasku, który odsłania ornament z czaszek. Numer i napis „tato” tworzą krzyż nawiązujący do tradycji funeralnych i odznaczeń wojskowych. Rozważaniem o życiu ojca jest również kolaż ze zdjęć - praca na gipsowej „płycie litograficznej” z 1995 roku, z której nie będzie można niczego powtórzyć, powielić. W bocznej sali, w swoistym relikwiarzu w kształcie domu, znajduje się przedmiot, który urealnia postać Zenona Cyplika. Jego list – świadectwo fizycznego bólu - zamknięty na stronie brudnopisu. W pracy tej („Brudnopis”, obiekt z plexi, list, 2017 r.) artystyczna interwencja jest powściągliwa i surowa, stanowi ochronę głosu Ojca, ulotnej ale realnej obecności.

IMG 20180328 150643

„Ojciec - człowiek – osoba wymyka się z rąk jak piasek. To co trwałe to ślad jaki odcisnął w córce. Prace zeNONY cyplik-olejniczak przypominają tereny Jana Kochanowskiego. To ich rewers. Ojciec zamienia się córkę, dziecko w rodzica. Działania zeNONY cyplik-olejniczak nie odtwarzają tylko czasu żałoby, są tatuażem serca, refrenem egzystencji.

„Ojcowizna” stawia pytanie o spuściznę pamięci zbiorowej, o jej początek w indywidualnym losie, powszechnym, zuniwersalizowanym, stanowiącym podstawę współczesnej kultury.

Wystawa została przygotowana staraniem Narodowego Centrum Kultury w Kordegardzie Galerii Narodowego Centrum Kultury.

                                                                                 

                                                                       Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz

IMG_20180327_191104.jpg

zeNONA cyplik – olejniczak, studiowała w PWSSP w Poznaniu uzyskując dyplom z malarstwa u prof. Zdzisława Kępińskiego, z litografii u prof. Lucjana Mianowskiego i drzeworytu u prof. Zbigniewa Lutomskiego. Zajmuje się malarstwem, grafiką, działaniami plastycznymi (obiekty, instalacje, happeningi). Miała 23 wystawy indywidualne i brała udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Uznana i nagradzana, m.in. stypendystka Ministra Kultury (1991, 2013, 2017). Publikuje wiersze, opowiadania i eseje o sztuce w ogólnopolskich pismach literacko-artystycznych, regionalnych oraz w katalogach artystów do wystaw. Pisze scenariusze filmowe i realizuje autorskie filmy.

 

Kalendarz

maj 2021
N P W Ś C Pt S
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Statystyka

Odsłon : 14191491

Bądź na bieżąco!